CAR Het Veer

Patiëntenrechten

Patiënten-
rechten

Inzage/afschrift dossier

Als zorggebruiker heb je het recht om, hetzij op rechtstreekse wijze, hetzij met de hulp van een beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg die je aanstelt als vertrouwenspersoon, kennis te nemen van de gegevens die rond jouw gezondheidstoestand worden verzameld in een dossier.

Je hebt recht tot inzage en/of afschrift van jouw dossier.

Deze aanvraag hiertoe verloopt schriftelijk.

Via deze documenten kan je schriftelijk een afschrift of inzage van jouw dossier aanvragen. Wij vragen geen vergoeding voor een afschrift van het dossier.

Je kan de schriftelijke aanvraag op verschillende manieren terugsturen:

  • Je stuurt het ingevulde en ondertekende formulier samen met een kopie van uw identiteitskaart aan Het Veer, Centrum voor Ambulante Revalidatie vzw, Kazernestraat 35a, 9100 Sint – Niklaas.
  • Je bezorgt het via e-mail:  revalidatiecentrum@hetveer.be.
  • Je bezorgt het aan het onthaal van het revalidatiecentrum.

Als wij jouw schriftelijke aanvraag hebben ontvangen, doen we ons uiterste best het gevraagde afschrift zo spoedig mogelijk te bezorgen of de gevraagde inzage zo snel mogelijk te organiseren. De wet op de patiëntenrechten bepaalt een maximumtermijn van 15 dagen (na de ontvangst van jouw aanvraag) waarin op jouw aanvraag moet ingegaan worden.
Indien je vragen hebt over de procedure, kan je contact opnemen met directie Karen Waterschoot – directie.reva@hetveer.be – 03/776 63 19.

Meer informatie over jouw rechten als patiënt kan je vinden via https://www.health.belgium.be/nl/brochure-patientenrechten.

Een klacht melden

Het team van CAR Het Veer streeft naar hoge kwaliteit van zorg en een zorgvuldige manier van (samen)werken.

Ondanks ieders inzet, kan het toch gebeuren dat iets niet helemaal aan jouw verwachtingen beantwoordt en dat je een klacht hebt over onze werking.

In eerste instantie raden we je aan om je klacht rechtstreeks te richten tot de betrokken medewerkers van het CAR. Alle medewerkers in ons centrum staan op elk moment, op een begripvolle en professionele manier, open voor jouw feedback.

Vind je het toch moeilijk om iemand van ons team aan te spreken of geef je hieraan de voorkeur, dan kan je rechtstreeks contact opnemen met diensthoofd Lien Van Evercooren (03/760 48 29 of lien.vanevercooren@hetveer.be) of directie Karen Waterschoot (03/760 48 16 of karen.waterschoot@hetveer.be).
Je kan jouw klacht ook steeds formuleren via revalidatiecentrum@hetveer.be met de melding ‘klacht’.

Wij nemen dan zo snel mogelijk met je contact op en onderzoeken de klacht conform onze interne klachtenprocedure.

Indien we er niet in slagen om via deze interne procedure tot een afhandeling van jouw klacht te komen of je de indruk hebt dat je niet bij ons terecht kan met jouw klacht, kan je je ook richten tot onze erkennende overheidsinstanties:

Contactgegevens klacht via Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap:

U kan klachten ook melden:

Bij de Onafhankelijke Ombudsdienst Geestelijke Gezondheidszorg
(https://oogg.be/je-klacht-of-vraag/klacht-indienen-of-vraag-stellen) via de meldknop “een vraag of klacht indienen”.

Ombudsman: peter.declercq@oogg.be – 0485 54 81 43.