MFC Het Veer

Patiëntenrechten

Patiënten-
rechten

Inzage/afschrift dossier

Als zorggebruiker heb je het recht om direct of met de hulp van een gezondheidsprofessional die je als vertrouwenspersoon aanstelt, inzage te krijgen in de gezondheidsgegevens die in het dossier van jouw kind worden verzameld. Je hebt het recht om een afschrift of inzage van het dossier aan te vragen, en deze aanvraag verloopt schriftelijk. 

Je kunt een afschrift of inzage van het dossier van je kind schriftelijk aanvragen via deze documenten. Wij vragen geen vergoeding voor een afschrift van het dossier. 

Je kan de schriftelijke aanvraag op verschillende manieren terugsturen:

  • Je stuurt het ingevulde en ondertekende formulier samen met een kopie van je identiteitskaart naar Het Veer, Therapeutisch kinderdagverblijf, Kazernestraat 35a, 9100 Sint-Niklaas. 
  • Je bezorgt het aan het onthaal van het Therapeutisch kinderdagverblijf. 

Zodra we je schriftelijke aanvraag hebben ontvangen, zullen we ons best doen om het gevraagde afschrift zo snel mogelijk te bezorgen of de gevraagde inzage zo snel mogelijk te organiseren. De wet op de patiëntenrechten bepaalt een maximale termijn van 15 dagen (na ontvangst van je aanvraag) waarbinnen we op je verzoek moeten ingaan. 

Als je vragen hebt over de procedure, kun je contact opnemen met de directie via directie.kdv@hetveer.be of 03/778.02.54. 

Meer informatie over jouw rechten als patiënt kan je vinden via https://www.health.belgium.be/nl/brochure-patientenrechten.

Een klacht melden

Als je ontevreden bent, raden we aan om in eerste instantie mondeling je ongenoegen te bespreken met de betreffende medewerker. Als jullie er samen niet uitkomen, aarzel dan niet om contact op te nemen met de directie of de medewerker van de sociale dienst, of om je klacht op papier te zetten. 

We streven ernaar om jouw ongenoegen op te lossen en je opnieuw tevreden te stellen. Ook registreren we intern mondelinge ontevredenheid en incidenten, zodat we onze dienstverlening continu kunnen bijsturen en verbeteren. 

Opmerkingen of suggesties zijn ook welkom en kunnen aanleiding geven tot verbeteracties. Deze kun je altijd delen met de directie of via directie.kdv@hetveer.be. 

Als je ongenoegen blijft bestaan, kan dit leiden tot een formele klacht. Elke schriftelijke klacht wordt door de directie geregistreerd in het persoonlijk dossier van het kind. 

Als de directie je klacht niet binnen 30 dagen naar tevredenheid afhandelt, kun je de schriftelijke klacht doorgeven aan de interne klachtencommissie (= formele klacht). Deze commissie bestaat uit de voorzitter van het bestuursorgaan (of bij afwezigheid een ander bestuurslid), de ondervoorzitter van de ouderraad en de medewerker van de sociale dienst. De indiener van de klacht kan zich laten bijstaan door een derde. 

De klachtencommissie onderzoekt of de klacht gegrond is, hoort de betrokken partijen en probeert hen te verzoenen. Vervolgens deelt de commissie haar oordeel binnen 30 dagen schriftelijk mee aan de indiener en de voorziening. 

Als er nog steeds een geschil is, wordt de bemiddelingsprocedure gestart onder leiding van Integrale Jeugdhulp. De directie dient een aanvraag voor bemiddeling in. 

Als je nog steeds van mening bent dat je klacht niet of onvoldoende is behandeld, kun je schriftelijk contact opnemen met de leidend ambtenaar van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap. Deze ambtenaar zal nagaan of Het Veer de regelgeving heeft gevolgd. Als Het Veer de regelgeving niet heeft nageleefd, moet de directie de nodige maatregelen treffen om aan de regelgeving te voldoen. 

Alle medewerkers van Het Veer zijn verplicht tot geheimhouding over alle informatie die zij tijdens de behandeling van de klacht hebben ontvangen. We garanderen dat elke klacht discreet en efficiënt zal worden behandeld.  

Eerste contactpunt voor klachten

Interne klachtencommissie

Ellen Van Pamel, oudervertegenwoordiging bestuursorgaan, ondervoorzitter ouderraad:  ellenvanpamel@hotmail.com    

Klachten VAPH

klachten@vaph.be , Sterrenkundelaan 30, 1210 Brussel